ישיבה נכונה מול שולחן מחשב, ארגונומיה ישיבה ממושכת מול מסך מחשב צוואר, ישיבה נכונה במשרד, מיקום מסך מחשב, ארגונומיה/ המלצות ע"י מומחה בינ"ל לארגונומיה ויציבה.

מוטוריקה, יציבה, אורטופדיה והשמנת-יתר ילדים, נוער ומבוגרים

ישיבה נכונה מחשב, ישיבה ממושכת מול מסך, ישיבה מול מחשב צוואר, איך לבחור כיסא מחשב, ארגונומיה ישיבה נכונה מול שולחן מחשב, ישיבה נכונה במשרד, ישיבה ארגונומית מול מחשב > מאת אייל ציוני, מומחה ליציבה וארגונומיה, מפתח שיטת טיפול חדשנית ומובילה ללקויות יציבה סגיטליות* ומרצה בנושאי ארגונומיה ויציבה.

העידן הטכנולוגי, הצובר תאוצה בשני העשורים האחרונים על יתרונותיו הרבים, מציב בפני בני האדם אתגרים בריאותיים לא פשוטים כלל, בין אם מדובר בחוסר פעילות גופנית על השלכותיה השליליות ובין אם מדובר על נזקים בריאותיים/ ניווניים וכאבים בעמוד השדרה ובמפרקים עקב מנחי יציבה לקויים והעמסת יתר. כמומחים למוטוריקה, יציבה ואורטופדיה, עם סטארט-אפ חדשני ו'פורץ דרך' בפיזיותרפיה* וספציפית בתחום היציבה והארגונומיה, נשמח להביא לכם את המזור בעזרת ידע מדעי וחדשני, בין אם אתם אנשי הייטק/ "גיימרים" או בני אדם ממוצעים המבלים זמן רב מול מסך המחשב, הסמארטפון או הטאבלט בענייני עבודה, עניינים חברתיים או שאר ענייני היום. 

מחפשים הרצאת ארגונומיה לעובדים שלכם בחב' הייטק/ חברת השמה וכיו"ב? מוזמנים לפנות אלינו טלפונית, או באמצעות דף "צור קשר". 

*ואגב המונח "לקויות יציבה סגיטליות" שבכותרת, הכוונה לכל לקויות היציבה הנראות במבט מהצד (רוב בעיות היציבה בעולם המערבי כיום הן סגיטליות): גב כפוף, קיפוזיס גבי מוגבר/ קיפוזיס של ע"ש גבי, קיפוזיס צווארי/ גיבנת בעורף, שוירמן קיפוזיס, עמידה רפויה, יציבה רפויה/ יציבה עצלה, כתפיים שמוטות אצל ילדים/ מבוגרים, לורדוזיס מותני מוגברשקע עמוק בגב תחתון, הסעת סנטר קדימההיפר לורדוזיס צוואריקיפוזיס לורדוזיס…)

חשיפה מוגברת למסכים בתקופת הקורונה הביאה עימה השלכות שליליות על בריאותם של ילדים בארץ ובעולם, בהקשרים של עלייה בשכיחות הפרעות קשב וריכוז, בעיות שינה, חרדה ודיכאון, השמנת יתר, נזקים לעיניים, נזקים קוגניטיביים, השפעות חברתיות ועוד.. ההסתדרות הרפואית הישראלית יצאה בתקופה האחרונה (אמצע 2023) בחגיגיות, עם מסמך ראשון מסוגו ובו המלצות על הגבלת שימוש במסכים ע"י ילדים, לטובת שמירה על בריאותם – יוזמה מבורכת לכאורה. לטובת העניין, התקבצו שורה של רופאים מכובדים מדיסיפלינות שונות בהן רפואת ילדים, נוירולוגיה, רפואת עיניים, וכן פסיכולוגים ועוד…

עם זאת, באופן תמוה למדי, אותה ועדת מומחים לא כללה ולו אורטופד אחד או מומחה ליציבה, שיתריע על הסכנות המוחשיות כ"כ של שימוש במסכים על בריאות השלד ובריאות עמוד השדרה באופן ספציפי!

אל דאגה, בדיוק לשם כך אנו כאן! כל המידע שאתם חייבים לדעת בהקשר של מניעת יציבה לא נכונה והפחתת עומסים מזיקים על השלד והמפרקים בעת שימוש במסכים, כיצד להשיג ישיבה נכונה מול מחשב/ סמארטפון/ טאבלט, בחירת כסא מתאים ("איך לבחור כיסא מחשב") וכן, ארגונומיה בעבודה/ ארגונומיה במשרד/ ארגונומיה מחשב והתאמת ארגונומיה בדרך המדעית ביותר לרשותכם בדף הנוכחי ובדפי יציבה נוספים באתר (דף יציבה לקויה | טיפול בקיפוזיס קיפוזיס טיפול | לורדוזיס טיפול טיפול בלורדוזיס).

ישיבה לא נכונה של ילד ממוצע מול מחשב נייד. שימו לב להגדלה של הקיפוזס החזית והצווארית עקב שימוש בארגונומיה לא נכונה.
יציבה לא נכונה/ יציבה לקויה בעת שימוש במחשב נייד, במקרה זה ע"י ילד מחשבים ממוצע בדורנו. שימו לב כיצד עמוד השדרה מקריב עצמו על מזבח המחשב. התוצאה: קיפוזיס גבי (גב כפוף) וכן קיפוזיס צווארי (גיבנת בעורף). מעבר לכלי טיפול בלעדיים, תהנו אצלנו משורה של המלצות לארגונומיה נכונה/ ישיבה נכונה מול מחשב ומסכים נוספים!

שימו לב, אנו נשאלים ממש על בסיס יומי מדוע איננו מחוברים לוואטסאפ? הסיבה לכך קשורה באופן ישיר לארגונומיה הבעייתית בשימוש ביישומים כדוגמת וואטסאפ ובדיוק על כך, נרחיב את הדיבור בפסקאות הבאות.

שתי הערות קצרות לפני שנתחיל… 

1. ברוכים הבאים לאתר מוטוריקל המחודש! מוזמנים ליהנות מהתוכן המדעי העשיר, גם בהקשר של ישיבה נכונה מול מחשב/ ישיבה נכונה מול מסך מחשב/ תפעול סמארטפון וגאדג'טים נוספים.

אנו שוקדים בימים אלה על העלאה של כ- 120 דפים מאתר מוטוריקל הישן. להצצה באתר הישן, לחצו כאן!

2. הגעתם ישירות לדף הנוכחי? ראו ראשית דף יציבה לקויהיציבה לא נכונה וכן, דף קיפוזיס טיפולטיפול בקיפוזיס | לורדוזיס טיפול טיפול בלורדוזיס.

עד כמה שימוש בסמארטפון מזיק ליציבה? מדוע איננו עושים שימוש ביישומים כדוגמת וואטסאפ? כיצד נשיג יציבה נכונה בישיבה עם הסמארטפון ומהם "חטיפי יציבה"?

סמארטפון הפך כבר מזמן לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו נעזרים בו יותר ויותר לפונקציות מגוונות, הרבה מעבר לטלפון רגיל. כל אימת שהשימוש בסמארטפון כולל ביצוע שיחות קוליות, כמעט ואין כל בעיה. נרחיב על כך את הדיבור בהמשך הפסקה.

עיקר הצרות בשימוש בסמארטפון מתחיל בצפייה בסרטונים/ קריאה מרובה וחמור מכך, בהקלדה מרובה/ העברת מסרים תכופה באפליקציות/ יישומים כדוגמת וואטסאפ. 

שימו לב, מבחינה אבולוציונית, עמוד השדרה/ השלד שלנו מיועד לשרת אותנו ולשאת עומסים בפונקציות יומיומיות המוגדרות "מלאכת כפיים", בכלל זה עבודת השדה (חקלאות), חטיבת עצים, שאיבת מים וכיו"ב. עמוד השדרה לא "תוכנן" מלכתחילה לחיים הטכנולוגיים של ימינו, קרי ישיבה מרובה מול מסכים ואפילו לא לפעולות מיושנות יותר, פחות "טכנולוגיות" וכ"כ טריוויאליות כדוגמת ישיבה ממושכת מול ההגה בזמן נהיגה ברכב. מה גורם לסמארטפון ודומיו (טאבלט לדוגמא) להיות גורמים מזיקים במיוחד ליציבה שלנו? ההסבר המדעי לכך פשוט.

אם נתבונן בשלד במבט סגיטלי (צידי/ sagittal plane) נבחין בכך שקיים פער משמעותי במיקום/ ברמת הגובה של המרפקים שלנו ביחס לראש וליתר דיוק, לארובות העיניים, במצב יציבתי נכון בו הכתפיים נינוחות ואינן "נמשכות" לכיוון האוזניים.

האיור הבא של השלד (במבט צידי) בתוספת הקווים המסמנים את גובה המרפקים והעיניים ממחיש את הפער המדובר בצורה מדויקת. אמנם האיור מתאר מנח עמידה, אך משקף נאמנה את המרחק הרצוי בעת ישיבה נכונה מול מסך מחשב ולעניין זה, יציבה נכונה בעמידה לתפיסתנו, אינה שונה מ- יציבה נכונה בישיבה בכל הקשור למנח עמוד השדרה, השכמות, הכתפיים והראש!

הפער המשמעותי הקיים בין גובה העיניים לגובה המרפקים חייב לבוא לידי ביטוי מבחינה יציבתית-ארגונומית בעת ההתעסקות עם מחשב וגאדג'טים נוספים!
מרחק משמעותי קיים בין הגובה האנטומי של העיניים שלנו והמרפקים (הידיים). חשוב מאוד מבחינה בריאותית להתייחס לאותו מרחק (פער) בפונקציות היומיות ובהקשר הנוכחי, בעת שימוש במסכים!

פירושו הביומכני של הפער (המרחק) הזה הוא שהראש, מבחינה אנטומית מהווה ישות עצמאית, נפרדת מהזרועות/ חגורת הכתפיים. 

בעת הקלדה בסמארטפון, אנו ממש מאלצים את הידיים והראש לעבוד באותה רמת גובה, מפני שהעיניים חייבות לעקוב אחר התוצר הגרפי (הטקסט אותו אנו מזינים) להנחות את פעולת האצבעות בהקלדה וזאת, אגב קריאת מסרים נוספים הנשלחים אלינו online. הדבר מחייב אותנו ובאופן בלתי מודע, לכפוף את הראש/ הצוואר בהדרגה לכיוון המסך ולהגדיל את הקמר/ קיפוזיס צווארי/ קיפוזיס גבי ולייצר גיבנת בעורף. אותה השמטה של הראש כלפי מטה מלווה לעיתים במשיכת הכתפיים כלפי מעלה (elevation) ובכך למעשה אנו "מוסיפים שמן למדורה" ומגדילים את עומסי הדחיסה על עמוד השדרה הצווארי, דבר המייצר כאבי צוואר (לעיתים גם כאבי צוואר חזקים/ כאבי צוואר וכתפיים) עם הזמן.

ניתן אמנם, להשתמש באסטרטגיות שונות של ארגונומיה נכונה/ יציבה נכונה בעת עבודה מול המחשב/ סמארטפון/ טאבלט ואכן, תקבלו מאיתנו טיפים ביד רחבה! אך עדיין, המלצתנו החד משמעית תהיה להפחית ככל הניתן את השימוש בסמארטפון ובטאבלט בפונקציות של הקלדה או צפייה ממושכת!

"איך זה שאינך מחובר לוואטסאפ אייל"?? – שאלה שאני נשאל על בסיס כמעט יומי מאנשים כמוכם, גולשים באתר הפונים אלי…

כמומחה ליציבה (ובנוסף מוטוריקה ואורטופדיה) וכמו כן, מרצה לארגונומיה ויציבה נכונה (הרצאת ארגונומיה) שאינו מנותק כלל מהעידן הטכנולוגי הזה, עבדכם הנאמן וכותב שורות אלה קיבל החלטה אסטרטגית וגם מושכלת, שלא להתחבר לוואטסאפ ולתעדף שמירה על יציבה נכונה/ בריאות עמוד השדרה!

לא יכולים להרשות לעצמכם להתנתק מהוואטסאפ/ TikTok ודומיו?

אל דאגה חברים…קצת אופטימיות לסיום, מכיוון שגם אני נאלץ לעשות שימוש מרובה בסמארטפון (בעיקר לצורך עבודתי) לפיכך, כל אימת שאני עושה שימוש "מזיק" בסמארטפון, אני מפצה באופן מיידי, בתרגילים/ תרגילי יציבה מהירים (חטיפי יציבה :)) שפיתחתי גם עבורכם 🙂 בחרתי עבור תרגילי instant אלה את ה- title / הכותר "מחוות קטנות לעמוד השדרה" (או "חטיפי יציבה"). ואכן, אותן מחוות/ צ'ופרים קטנים אך בעלי ערך עצום מפחיתים באופן מיידי ודרמטי את הלחצים המזיקים מעמוד השדרה, מאפשרים לו "מרווח נשימה" (בין השאר, זרימה דמית והזנה, שחרור עומסים/ שחרור לחץ המופעל על קצות עצבים* היוצאים מבין החוליות, עצבים ספינליים) ויוצרים תחושת נעימות/ הקלה המעידה על תרומתם הבריאותית החיונית/ החשובה כ"כ של אותן "מחוות" (בקרוב נעלה לדף פסקה חדשה עם הכותרת "עשו מחוות יומיומיות קטנות לעמוד השדרה שלכם… הוא יעריך זאת" :))

*ראו התייחסות חשובה ל"פרסטזיה יציבתית" לאורך דף יציבה לקויה.

 

מוטוריקל - כדי ששימור יציבה נכונה, יהפוך גם עבורכם לעניין שבשִדְרָה   🙂

אז כיצד נוכל להפחית את הנזקים ליציבה שלנו בעת שימוש בסמארטפון? קבלו מאיתנו מספר טיפים חשובים/ "כללי זהב":

יציבה נכונה בישיבה/ טיפים יציבתיים בעת שימוש בסמארטפון:

  • צופים בסרטון? שבו ראשית מול שולחן עבודה/ שולחן אוכל והניחו את הסמארטפון על משטח מוגבה מולכם (קופסת אחסון/ ארגז קרטון קטן וכיו"ב המונחים על השולחן עשויים להתאים) ובקו האמצע של הגוף. הניחו כעת את הסמארטפון כשהוא אנכי ביחס לבסיס עליו הוא מונח (ניתן להשעין את הסמארטפון על כוס כבדה/ יציבה/ שאינה ח"פ). הקפידו על כך שאותו משטח מוגבה עליו מונח הנייד יהיה בגובה כזה המאפשר למכשיר להימצא בגובה העיניים שלכם, בעת שאתם במנח של יציבה נכונה בישיבה/ ישיבה זקופה.
  • שימו לב I, יש להתאים את הארגונומיה/ מיקום וגובה הסמארטפון למנח היציבה/ יציבה נכונה שלכם ולא להיפך!
  • שימו לב II, מומלץ מאוד בעת הצפייה שלא לערב את הידיים ולהשאירן נינוחות לצידיי הגוף או נחות על משטח העבודה ומבלי להגביה את הכתפיים!
  • יש להתייחס אל הסמארטפון בעת צפייה בסרטונים כמכשיר טלויזיה/ LED לכל דבר ועניין. למה כוונתנו? כשאתם צופים בטלויזיה, אינכם מתפעלים אותה פיזית בעזרת הידיים, אלא באמצעות השלט. יתרה, בעת ההתעסקות עם השלט אינכם נדרשים לקיים עמו קשר עין רציף, אלא עם מסך הטלויזיה. דיימנו כעת שאתם מתפעלים את הסרטונים בסמארטפון באמצעות שלט ולא באמצעות מגע פיסי בנייד, כך שהנייד מונח על המשטח המוגבה ללא התעסקות יתרה עם הידיים!
  • נמצאים בבית קפה/ אחר? אין לכם אפשרות להתארגן על תנאים פיזיים נוחים? שבו מול שולחן/ משטח והישענו עליו עם המרפקים. אחזו את הנייד כשהמרפקים שלכם בכפיפה ברמה כזו המביאה את המכשיר (מרכז המסך) להימצא בגובה העיניים. אל תמשכו את הכתפיים כלפי מעלה בשום מקרה! נצלו את היתמכות המרפקים על השולחן כדי להגביה את בית החזה כלפי מעלה ולאסוף את הסנטר פנימה. השתדלו להימנע ככל הניתן מהגדלת הקמר/ לורדוזה בעמוד שדרה מותני!
  • האמור בסעיף האחרון רלוונטי גם להקלדת טקסט במכשיר.
  • חשוב להזכיר כי יציבה נכונה בישיבה, פירושה שכפות הרגליים מונחות על הרצפה/ על הדום ולא תלויות באוויר (הסבר מדעי לכך בהמשך הדף).
  • מנח יציבה מתאים יותר לשימוש בסמארטפון ברמה הכללית הוא מנח שכיבה על הגב (supine) כשפלג הגוף העליון (הגו) מוגבה קלות, כפי שבוודאי מוכר לכם ממיטות שיזוף.

*שימו לב, אותם טיפים יציבתיים לעיל הינם טיפים כלליים בלבד. אם תגיעו אלינו לטובת טיפול בגב כפוף/ טיפול בקיפוזיס תיהנו מכלים בלעדיים שיטמיעו בכם הרגלי יציבה נכונים ומדויקים ('שפת גוף' יציבתית חדשה). הכלים שלנו ילמדו אתכם כיצד להשיג יציבה נכונה בישיבה/ יציבה נכונה מול מחשב או בכל מנח אחר באופן אינטואיטיבי (מהיר אוטומטי). בפסקה הבאה נדבר על ישיבה נכונה מחשב/ ישיבה ממושכת מול מסך/ ישיבה נכונה מול שולחן מחשב צוואר…

 

איך שומרים על יציבה נכונה בהליכה בזמן שאני מחזיק את הנייד?

צפייה בנייד ו/או הקלדה בנייד תוך כדי הליכה נחשבת פעולה מאתגרת יותר מבחינה יציבתית ביחס לתפעול הנייד בישיבה. אם אתם נדרשים לתפעל את הנייד בהליכה, יש לאחוז אותו בגובה העיניים כאשר היציבה שלכם מושפעת באופן מינימלי ככל האפשר (יציבה נכונה). יש להימנע ממשיכת הכתפיים מעלה לכיוון האוזניים ומהרחקת יתר של הנייד מהגוף.

ולסיכום הדיון בנושא, ציינו בראשית הפסקה שכל אימת שהשימוש בסמארטפון כולל ביצוע שיחות קוליות, כמעט ואין כל בעיה (הדגשנו את ה"כמעט"). כולנו נאלצים מעת לעת לשוחח בסמארטפון (או טלפון רגיל) תוך כדי ביצוע פונקציות שונות בידיים (שטיפת כלים/ רחיצת ידיים/ קיפול כביסה וכיו"ב). כל אימת שאיננו משתמשים באוזנייה, אנו מטים את הראש הצידה כדי שהטלפון לא יישמט לקרקע, מכיוון שידינו אינן פנויות. 

לידיעתכם, אחיזת הסמארטפון תוך הטיית הראש הצידה, מלווה במשיכת הכתף אל האוזן מייצרת עומסים אדירים על עמוד השדרה הצווארי שלנו לאורך זמן וגורמת לשחיקה מהירה של הדיסק הבין חולייתי וגורמים אנטומיים נוספים. לפיכך, מעתה ואילך סמארטפון/ טלפון אלחוטי? אוחזים ביד בלבד!

שימו לב, בקרוב נעלה תמונות המחשה לארגונומיה נכונה/ שימוש נכון במסכים השונים!

יש הנדסת תוכנה, הנדסת חומרים, הנדסת בניין...

אנו מתמחים ב- הנדסת היציבה!

ואם כבר דיברנו על גאדג'טים וארגונומיה, רצינו לעשות לכם קצת סדר (עדיפויות 😊). מה מבין המסכים למיניהם מזיק יותר ליציבה ואיזה מסך פחות (רמז: עשינו כבר ספוילר עם הצבעים :)) וכיצד לייצר ארגונומיה נכונה בעת עבודה מול מסך מחשב/ ישיבה נכונה מול שולחן מחשב (בכלל זה, ישיבה ממושכת מול המחשב גם בהקשר של מנח הראש/ צוואר..) וכמובן, ארגונומיה נכונה עם מחשב נייד (לפטופ) סמארטפון וטאבלט. 

שיפור ארגונומיה בעבודה/ ארגונומיה במשרד/ ארגונומיה מחשב: צמצום נזקים בעבודה עם מסכים.

אז ככה, מחשב שולחני הוא ברירת המחדל הידידותית ביותר ליציבה שלנו. איך נשיג ארגונומיה נכונה/ ישיבה נכונה מול שולחן מחשב/ ארגונומיה מחשב? אז ככה, ככלל ברזל, יש להתאים את הארגונומיה ליציבה נכונה ולא להיפך! כלומר, הארגונומיה באה לשרת את היציבה הנכונה. הדבר אמור ביחס להתאמת שולחן העבודה שלנו, גובה המסך, מיקום המקלדת, העכבר וכמובן, הכיסא.

נמנה מספר קווים מנחים להשגת ארגונומיה נכונה מול מסך מחשב (כולל התייחסות למחשב נייד) וישיבה נכונה. בקרוב נצרף גם תמונות המחשה:

1. כיסא/ מושב: יש להציב את המושב בקו האמצע/ מול מסך המחשב ולכוון את גובה המושב, כך שהעיניים יהיו בגובה חלקו המרכזי-עליון של המסך.

2. יש לשבת עם כפות רגליים על הקרקע/ על הדום/ על רגליות כיסא משרדי ולא באוויר! הסברנו בדף גב כפוף שישיבה ברמה הכללית עם כפות רגליים תלויות באוויר וספציפית, ככל שמדובר על ישיבה ממושכת מול מסך המחשב, מנח הרגליים התלויות מגביר דרמטית את עומסי הדחיסה על עמוד השדרה (הסבר מפורט בדף גב כפוף אצל ילדים | גב כפוף בגיל מבוגר)  

3. להישען על משענת הגב או לא? שאלה מעט מורכבת. יציבה נכונה לתפיסתנו היא יציבה דינמית. אנו ממליצים ברמה הכללית על שינויי תנוחה בעת ישיבה ממושכת מול מסך, כך שלפרקים נישען על משענת הגב ולפרקים לא* (ראו גם דיון בשאלה איך לבחור כיסא מחשב ודיון נוסף בנושא ההשלכות היציבתיות של ישיבה סטטית ברמה הכללית בהמשך הדף).

4. *איך מארגנים את היציבה כשלא נשענים? טיפול בקיפוזיס במוטוריקל יצייד אתכם בתרגילי יציבה מדויקים מול מסך המחשב בהקשר של ארגונומיה נכונה, כך שתוכלו להתמיד בעבודה ממושכת על המחשב, לא תאמינו – אגב תרגול/ אימון יציבה/ ביצוע תרגילי יציבה מהירים ("חטיפי יציבה" לפרקי זמן של שניות ספורות) וכל זאת תוך מיתון העומסים על עמוד השדרה שלכם, אגב ההקלדה ומבלי לבזבז זמן יקר! (תצאו נשכרים משני הכיוונים!)

5. כאמור, יש למקם את מקלדת המחשב והמסך מול הגוף ובקו האמצע שלו!

6. מומלץ ביותר בעת עבודה עם מחשב נייד (Laptop) להשתמש במקלדת נפרדת!

7. המקלדת אמורה להימצא בגובה המרפקים, כאשר אלה נינוחים. אנו ממליצים על הנחת המרפקים על משענות הידיים בכיסא, כשהצוואר שואף/ נמתח כלפי מעלה, כך שהדבר מוביל בפועל להשמטת הכתפיים מטה (כל אימת שהאמות נותרות על משענות היד). סיבה חשובה נוספת להנחת המרפקים/ אמות על משענות היד של הכסא, היא הפחתת עומסי הדחיסה באופן דרמטי על עמוד שדרה! בהקשר הנוכחי, מומלץ מאוד להשתמש במגירה נשלפת עבור המקלדת (כמתואר בתמנונה). אם בעת מתיחת הצוואר כלפי מעלה, הכתפיים נותרות גבוהות, יש להנמיך את גובה משענות היד..

ארגונומיה שולחן מחשב, עם משטח "הארכה" לעכבר המחשב ומגירה נשלפת למקלדת
שולחן המחשב המבולגן של עבדכם הנאמן. מגירת המקלדת מייצרת הן ארגונומיה נכונה ומוסיפה שטח לשולחן העבודה. משטח הארכה לטובת העכבר משרת אינטרסים דומים!

8. עכבר המחשב: מומלץ מאוד להשתמש במתקן "הארכה" של שולחן העבודה שלנו (ראו תמונה) המאפשר לאמה המתפעלת את עכבר המחשב להישען עליו מחוץ לשולחן, כך שמצד אחד תימָנע זווית כפיפה בשורש כף היד ומצד שני, יימנע עומס על הכתף והצוואר. יתרון נוסף של אותו משטח המחובר אל שולחן העבודה שלנו הוא מניעת הצורך להתכופף לפנים או הצידה בעת תפעול העכבר כדי להגיע אליו וכמובן, תוספת השטח לשולחן העבודה. כמו כן וחשוב ביותר, יש למקם את העכבר בסמיכות למקלדת המחשב, כדי למנוע כפיפה הצידה של עמוד השדרה.

כאמור, ההמלצות המתוארות הינן המלצות ארגונומיה כלליות. טיפול בקיפוזיס/ קיפוזיס טיפול וכן טיפול בלורדוזיס במוטוריקל  מבוסס על מודל ביומכני מדעי, "מודל שלושת ההגאים" (the three steering wheels principle). אותו מודל שפיתחנו יעניק ליציבה שלכם שירות יוצא דופן גם בעת עבודה ממושכת מול מסך המחשב!

אוקיי, אז לאחר שהבנו איך להשיג ישיבה נכונה מול שולחן מחשב/ ישיבה ממושכת מול מסך, נמשיך את הדיון בשימוש בגאדג'טים נוספים.

אז אחרי המחשב השולחני, בא ה- Laptop (מחשב נייד). הלפטופ נחשב ידידותי מעט פחות ליציבה שלנו, אך אם נשוב להמלצות הארגונומיה שסקרנו בפסקה הקודמת, ביחס לשימוש במקלדת נפרדת ובעכבר נפרד, הרי שהמחשב הנייד עשוי להיות ידידותי באותה מידה כמו מחשב שולחני. 

ברירת מחדל שלישית בסדר עדיפויות הארגונומיה הוא הסמארטפון (ראו דיון והמלצות בפסקאות הקודמות לעיל).

וסוגר את הרשימה, כברירת מחדל הכי פחות מומלצת מבחינה יציבתית? – הטאבלט

בדומה לסמארטפון, הבעיה המשמעותית ביותר עם טאבלט היא התעסקות עם הידיים (הקלדה מרובה).

באופן כללי, בעת שימוש בטאבלט בצפייה בסרטונים, יש להביאו ככל שניתן להטיה ביחס לשולחן העבודה, בעזרת תושבות/ סטנדים למיניהם. מוצר ארגונומי מומלץ עוד יותר הוא סטנד (נמכר ברשת האינטרנט) בעל זרועות מפרקיות בצורת האות העברית "ח" ומשטח המשמש לעיגון/ הצמדת הטאבלט והמחובר לאותן זרועות המאפשר בין היתר, לשכב על הגב כשהטאבלט "תלוי באוויר" מעל הפנים (הזרועות המפרקיות נתמכות על הקרקע משני צידי הגוף) ומאפשר לנו לתפעל את הטאבלט עם הידיים מבלי להעמיס על עמוד השדרה (במקרה הגרוע, שרירי פושטי הזרוע/ triceps brachii יתאמצו בכיווץ איזומטרי/ סטטי..). 

חשוב לזכור גם בעת שימוש בכל אביזר ארגונומי, להקפיד על כללי יציבה נכונה בישיבה/ יציבה נכונה בשכיבה וכך הלאה. תקבלו מאיתנו הנחיות מדויקות, מבוססות על מודל שלושת ההגאים"/ The three steering wheels principle שלנו.

848 66 44 -054

א'-ו', מ- 15:30!

עניין טכני קצר לפני שנמשיך…

למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

 קהל היעד אליו פונה האתר הוא אנשים המחפשים ידע מדעי ועדכני בנושאי ארגונומיה ויציבה נכונה מול מסך מחשב/ סמארטפון ומניעת יציבה לקויה ותחלואה נלווית!

איננו מעניקים המלצות לישיבה נכונה מול מחשב או ארגונומיית יציבה באמצעות עיצוב גרפי, אנו מביאים לעולם חדשנות מדעית ומבחר עצום של כלים מעשיים!

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו/ חייו האישיים! שיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) הינה שיטת טיפול בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו…). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל גם בתחום היציבה/ ארגונומיה ויציבה… כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי… (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

 אתר מוטוריקל לשירותכם כבר 18 שנים (2006-2024)!

 מוטוריקל –  הרבה מעבר ל- פיזיותרפיה לילדים/ פיזיותרפיה למבוגרים או כירופרקטיקה!

איך לבחור כיסא מחשב, איך לבחור כסא מחשב, בחירת כסא מחשב > המלצות מאת מומחה לארגונומיה ויציבה! 

איך לבחור כיסא מחשב?/ איך בוחרים כיסא מחשב?/ מה לקחת בחשבון בעת בחירת כסא מחשב?

שאלות חשובות שאנו נדרשים להן לעיתים ממש קרובות, הן בעת הרצאת ארגונומיה שאנו מעבירים או בעת טיפול בגב כפוף בקליניקה. אז ככה, כיסא מחשב אמור בראש ובראשונה לאפשר לנו תנועתיות בגו ובעמוד השדרה אגב ישיבה! לעיתים קרובות, דווקא כיסא מחשב פחות יקר עשוי להיות בריא יותר ליציבה שלנו ביחס לכיסא ממותג ויוקרתי, כך שבחירת כיסא מחשב אינה בהכרח פונקציה של מחיר!

שבו על הכיסא ונסו להניע את האגן (העמסת משקל על ישבן אחד והעתקת המשקל לישבן השני לסירוגין). כמו כן, נתקו את הגב מהמשענת (התכופפו מעט לפנים מהאגן בלבד) אגב היתמכות על משענות היד (משענת מרפקים ואמות, דבר חשוב מאוד בכיסא מחשב) ונסו להניע את הגו מצד לצד ולאחר מכן (בנפרד) את האגן (ע"י העתקת משקל…). אם יש לכם חופש תנועה ("מרחב מחיה") סימן שמצאתם את הכיסא הנכון.

סוגייה נוספת בשאלה "איך לבחור כיסא מחשב" היא מנח הצוואר. בחרו כיסא המאפשר לבצע "איסוף סנטר" מבלי להיות מוגבלים בטווח התנועה. אם תגיעו אלינו לטובת טיפול בקיפוזיס, או שתזמינו אותנו לטובת הרצאת ארגונומיה, תקבלו הסבר מדעי מדויק לטובת ביצוע נכון. איסוף סנטר בלתי מבוקר עלול לייצר עומסי יתר על עמוד השדרה הצווארי וכפועל יוצא, כאבי צווארכאבי צוואר ועורף!  השתדלו להימנע מבחירת כיסא המדגיש את הקמר המותני (בליטה בכיסא באיזור המותן שמטרתה תמיכה בלורדוזה מותנית…). וכמובן, זכרו שבישיבה נכונה, ללא קשר למחשב, כפות הרגליים אמורות להימצא על הקרקע/ הדום, או במקרה הפחות טוב, על רגליות הכיסא (מדובר על כיסא מחשב/ כיסא משרדי). 

עניין חשוב נוסף הוא תמיכה למרפקים ולאמות. בהמשך להמלצתנו על מתקן "הארכה" לשלוחן העבודה, המשמש כתמיכה חשובה למרפקים בעת שימוש בעכבר מחשב (ראו סעיף מס' 8 לעיל, בפסקה שכותרתה: "קווים מנחים להשגת ארגונומיה נכונה מול מסך מחשב") אנו ממליצים לשים דגש בעת בחירת כסא מחשב על ידיות תמיכה/ משענות איכותיות לאמות והמרפקים. למה כוונתנו ב- "איכותיות"? ובכן מצד אחד חשובה הנוחות, אך מעבר לכך, מומלץ שמשענות המרפקים תהיינה קרובות במידת האפשר למותניים שלנו (כלומר, לא מרוחקות זו מזו במידה יתרה… משתנה התלוי כמובן, גם ברוחב המושב) ויציבות דיין, כדי לאפשר לנו מעת לעת לדחוף אותן כלפי מטה בעזרת הישענות הזרועות (מרפקים ואמות) ולשאת את משקל פלג הגוף העליון באופן מוחלט (כל כובד משקלנו) על המשענות, כך שהישבן נותר באוויר לפרקי זמן מסויימים.

חשוב לתת לאגן להימתח באוויר כלפי מטה, עם כוח הכובד, תוך שהראש שואף מעלה וכפות הרגליים נתונות כל העת על הקרקע/ הדום/ רגליות הכיסא המשרדי. כאמור, אם תגיעו אלינו לטובת טיפול בקיפוזיס, או שתזמינו אותנו לטובת הרצאת ארגונומיה, תקבלו הנחיות ספציפיות, מקיפות ומדויקות יותר בהקשר להמלצה הנוכחית נוסף על תרגילי יציבה וארגונומיה רבים וחשובים בעת ישיבה מול מחשב!

עניין נוסף

יציבה נכונה בישיבה– מדוע חשוב כ"כ שכפות הרגליים יגיעו אל הקרקע (יהיו מונחות עליה) בעת ישיבה על כיסא?

הידעתם? (VI) יציבה נכונה בישיבה, פירושה יציבה המאפשרת הפחתת עומסים על עמוד השדרה. מאידך, ישיבה על כסא, ספסל, חומת אבנים או נדנדה (מקרה קלאסי) כשכפות הרגליים אינן מגיעות לקרקע (אלא תלויות להן באוויר), מייצרת מומנט על עצם הירך (femur) המוביל לכוחות דחיסה על עמוד השדרה מהאגן כלפי מעלה, נוסף על כוחות הדחיסה הרגילים הקיימים מצידו של כוח הכובד בכיוון הפוך (מהראש כלפי מטה). ישיבה באותו אופן, עם תוספת משקל חיצוני כדוגמת תינוק או תיק הנאחזים על החלק הדיסטלי של הירכיים (קרוב לברך) מגדילה עוד יותר את עומסי הדחיסה הגבוהים ממילא!

לפיכך, יציבה נכונה בישיבה? כפות הרגליים תמיד על הקרקע/ הדום!

בחירת כיסא מחשב- מה לגבי הטיה של המשענת לאחור? שאלה מעולה!

מי מאיתנו לא אוהב להישען לאחור בעת ישיבה ממושכת מול המחשב או בעת צפייה בטלויזיה? לידיעתכם, כל אימת שהישענות לאחור כוללת את עמוד השדרה המותני ומעלה (עד הצוואר, כולל הצוואר) כלומר, שהצוואר והראש נשענים אף הם ואין הטייה של הצוואר לפנים (כמו בתמונה הבאה) המצב פחות חמור. במצב של הטיית הצוואר לפנים לפרקי זמן ארוכים או לעיתים תכופות, אנו מייצרים מומנט משמעותי ומזיק על עמוד השדרה הצווארי וליתר דיוק, על עמוד השדרה החזי-צווארי (עמ"ש טורקלי-סרוויקלי) איזור מועמס בצורה יתרה מימלא ומגדילים דרמטית את העומסים על איזור זה שנותר תלוי באוויר!

בחירת כיסא מחשב עם אפשרות הטייה של המשענת לאחור, עלולה להיות בעייתית בעת שימוש בלתי מבוקר באותה הטייה , בהקשר למנח עמוד השדרה הצווארי.
בחירת כסא מחשב בעל אפשרות הטייה (הישענות) לאחור עלולה לייצר עומסים על עמוד השדרה הצווארי (וליתר דיוק, עמוד שדרה חזי-צווארי). שימו לב גם שהמשענת הצווארית בולטת במידה יתרה לפנים וכופה על הצוואר כפיפה מוגזמת לפנים (צוואר כפוף).

יש לנו המלצות רבות נוספות בסוגיית בחירת כיסא מחשב. נרחיב את היריעה מבחינה מדעית בקרוב!

 

הידעתם? (IV) ישיבה סטטית נחשבת לפעולה המעמיסה ביותר מבחינה ביומכנית על עמוד השדרה!

 בהשוואה לעמידה* או הליכה, ישיבה ממושכת מעמיסה במיוחד הן על הדיסקים הבין חוליתיים, על הרצועות הנקשרות לעמוד השדרה וגורמים אנטומיים נוספים, כגון קפסולות (מעטפות) מפרקיות. עומס מצטבר, עלול לפגוע גם בעצבים השדרתיים ולייצר פציעות ניווניות כדוגמת בקע דיסק/ פריצת דיסק!

 אל דאגה, מעבר לחשיבות המכרעת בהפחתת שעות ישיבה פסיבית, נלמד אתכם כיצד להשיג יציבה נכונה בישיבה, יציבה נכונה מול מחשב, יציבה נכונה בעת נהיגה ברכב ועוד…

*לצורך ההמחשה, בעת ישיבה, העומס על עמוד השדרה גבוה ב- 30% ביחס לזה הקיים בעמידה!

 בהמשך לכך, אורטופדים ממליצים על "חילוץ איברים" לפרקי זמן מסוימים בעת ישיבה ממושכת (פעולות כגון הליכה, הנעת מפרקים, תנועתיות/ שינוי מנח גוף וכדו').

שימו לב, פיתחנו כלים בלעדיים וחדשניים שיעזרו לכם לחלץ איברים באופן המוחשי/ המורגש והמובהק ביותר אגב ישיבה על הכיסא, ובאופן מהיר ובריא מאין כמוהו! אין לנו התנגדות להליכה/ תנועתיות, אלא שהכלים שלנו עושים את העבודה טוב יותר, באופן מוחשי יותר (מוּרגש) ואף בריא יותר! ושימו לב, מאפשרים לכם אף חיסכון יקר בזמן!

פיתחנו מגוון כלים המאפשרים לכם בין השאר* להשיג traction (מתיחה/ ריווח, מלשון ליצור מרווח) ברור בין חוליות עמוד השדרה, לצורך מיתון עומסים, הזרמת דם והענקת חיות לעמוד השדרה וכל זאת, אגב ישיבה!

*נוסף על ריווח חוליות עמוד השדרה, הכלים שלנו מאפשרים חיזוק שרירי יציבה (כן, ממש ככה!) אגב עבודה על המחשב או ישיבה מול הטלויזיה. שווה לכם מאוד :))

  **מידע חשוב נוסף בנושא יציבה נכונה בישיבה בדף יציבה לקויה!

שימו לב, דף ישיבה נכונה מול מסך מחשב/ ארגונומיה נכונה במשרד יורחב בעתיד הקרוב ויכלול התייחסות גם לישיבה נכונה ברכב ועוד!

למידע ארגונומי- יציבתי מקיף, בקרו גם בדפים החשובים הבאים: 

יציבה לקויה | יציבה לא נכונה | גב כפוף אצל ילדים | גב כפוף בגיל מבוגר

קיפוזיס טיפול | טיפול בקיפוזיס | גב כפוף טיפול | טיפול בגב כפוף | איך ליישר כתפיים שמוטות | קיפוזיס גבי מוגבר | קיפוזיס ילדים | קיפוזיס של ע"ש גבי

לורדוזיס מותני מוגברלורדוזיס גב תחתוןהיפר לורדוזיס צווארי | לורדוזיס טיפולטיפול בלורדוזיס

אז אל תדאג ואל תִדְארג, נארגן לך ארגוֹנומיה 🙂

ישיבה נכונה מול מסך מחשב/ ארגונומיה משרדית – חזרה לראש הדף